Auto täynnä virtaa

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Oodia/Mirka Happonen

Virallinen sähköauton latauspiste voi olla tulevaisuudessa merkittävä kauppavaltti taloyhtiöille.

Täyssähkö- ja hybridiautojen suosio kasvaa koko ajan, joten niille myös täytyy olla latauspaikkoja. Tällainen tilanne tuli eteen Vuorelassa, kun Tero Mannbergin taloudessa päätettiin vaihtaa auto hybridiin.

– Taloyhtiössä ei ollut latausmahdollisuutta, ja tavallisesta pistokkeesta lataamista ei suositella jatkuvaan käyttöön. Tarpeen ilmetessä taloyhtiön hallitus innostui, että samalla voidaan kartoittaa mahdollisuus koko yhtiölle, taustoittaa Mannberg.

Vaikka muilla asukkailla ei vielä ole sähkökäyttöistä autoa, taloyhtiö näki latauspisteisiin investoinnin valttina tulevaisuuden varalle.

– Pulman ilmenemisestä meni vain muutama viikko ja latauspistoke oli käyttövalmis. Paikallis-Sähkön edustaja kävi tekemässä tarvekartoituksen paikan päällä, minkä jälkeen sain nopeasti ratkaisuehdotuksen ja tarjouksen. Itse asennukseen meni puolitoista päivää, iloitsee Mannberg.

Mannberg kiittelee erityisesti Paikallis-Sähkön nopeaa ja asiantuntevaa toimintaa. Vaikka internet on täynnä tietoa, tavallisen kuluttajan voi olla hankalaa suodattaa kaikesta informaatiosta oleellinen. Tässä asiantuntijan yhden luukun periaate ja selkokielinen apu tulivat tarpeeseen.

Paikallis-Sähkön työpäällikkö Veijo Malisen mukaan tavalliseen kotikäyttöön riittää hyvin matalatehoisempi laturi, sillä auton lataaminen tapahtuu yleensä yöaikaan. Hänen mukaansa täyssähköauton 200–250 ajokilometrin lataamiseen menee noin 10 tuntia, autolla puolestaan ajetaan keskimäärin 50 kilometriä päivässä. Mannbergin hybridi latautuu täyteen noin 3 tunnissa.

– Rouvan työmatkat Kuopioon ja takaisin hoituvat täysin sähköllä. Enää ei tarvitse kurvata tankille, kunhan laittaa heti kotiin tullessa auton laturiin, kertoo Mannberg.

Tero Mannberg laittamassa autoa laturiin. Veijo Malinen ohjeistaa taustalla.
Tyytyväinen Tero Mannberg kiittää Veijo Malista asiakaslähtöisestä yhteistyöstä.

 

Kuluttajalle latauspistoke maksaa asennettuna noin 1 500 euroa, taloyhtiön suurempi infra puolestaan kustantaa noin 2 000 euroa per parkkiruutu. Mikäli asentaminen vaatii kaivuutöitä, se tuo budjettiin karkeasti noin tonnin lisäkustannukset per laite. Mannbergin taloyhtiössä asukas maksoi itse oman laturinsa, mutta arvioi sen takaisinmaksuajan olevan noin 10 kuukautta. Mikäli taloyhtiöön on tulossa vuoden tai parin päästä suuri saneeraus, kannattanee latauspistokkeiden asentaminen jättää siihen hetkeen.

– Huomionarvoista on, että taloyhtiö saa latausinfran rakentamiseen 35 prosentin ARA-tuen. Latauslaitteet kuuluvat tuen piiriin vain, mikäli ne ovat taloyhtiön omistuksessa. Se on merkittävä rahallinen etu, vinkkaa Malinen.

Yleensä taloyhtiön sähköjärjestelmä kestää hyvin muutaman latauspistokkeen, mutta jossain vaiheessa kapasiteetti tulee vastaan. Asiantuntija varmistaa sähkötekniikan tilan alkukartoituksessa. Malinen kertoo, että on tärkeää rakentaa modulaarinen ratkaisu, joka mahdollistaa laajentamisen ja kuormaohjauksen.

– Eli esimerkiksi iltasaunomisen aikaan energia tasautuu siten, että sähkönkulutus priorisoidaan kotitalouksiin. Näin varmistetaan, että myös huippukohtien aikaan sähköä riittää kaikille ja auto on aamulla käyttövalmis, Malinen täsmentää.

Paikallis-Sähkö on Kuopion ensimmäisiä toimijoita, jotka tekevät latauspistokkeiden asentamista niin kotitalouksiin, taloyhtiöihin kuin liikehuoneistoihinkin. Yritys on nuorekas kuusikymppinen, joka haluaa olla sähköalan edelläkävijä.

Artikkeli on julkaistu alun perin Digimagin Koti & asuminen 2020 -lehdessä.